«A Northern Story» – en merkevare eid av A Knit Story AS til salgs

Objektinformasjon

ID

12204

Område

Agder

Bransje

Handel

Pris

Kontakt megler

Andel til salgs

100%

Historikk:

Historien til merkevaren A Northern Story går helt tilbake til OL på Lillehammer i 1994.
De tidligere eierne av Vrikke of Norway, som merkevaren den gang het, var allerede etablert i klesbransjen med salg/design av andres merkevarer.
I forkant av OL på Lillehammer så de muligheten for å satse på egen design og merkevare i det sterkt voksende turistmarkedet. Forretningsideen var den gang som nå å tilby turister og fast- boende strikkede ullplagg av beste kvalitet i eget design inspirert av norske designtradisjoner og kultur.
Satsningen var vellykket og Vrikke of Norway etablerte seg raskt som en god og anerkjent leverandør i sitt marked, med forhandlernett på alle de store turistdestinasjonene i landet, samt i USA og noen land i Europa.
Bedriften ble i 2015 kjøpt av A Knit Story as, av daværende eier Juul Rudihagen som hadde vært sentral eier helt fra starten og som da ønsket å pensjonere seg.
A Knit Story har utviklet merkevaren videre under merkevarenavnet A Northern Story.
Nå ønsker de å selge videre til nye krefter for å kunne fokusere på resterende drift i A Knit Story.

Forretningsidé:

A Northern Story har spesialisert seg på å designe og produsere klær og tilbehør av høy kvalitet, hovedsakelig strikket i merino ull. Designen er i all hovedsak rettet mot turistnæringen, men treffer også godt i det norske markedet.
Produktene selges i hovedsak via et landsdekkende nettverk av rundt 50 forhandlere, som ligger på de mest strategiske turistdestinasjonene i Norge. Bedriften har også noen forhandlere i USA og Europa.

Produkter:

Sortimentet teller rundt 90 artikler i et rikt fargeutvalg. Produktene er kjent i markedet for sin høye kvalitet og gode pris.
Produktene representerer ikke bare et tilbakeblikk i gamle mønstre, men er også en
videreføring av et historisk og ærverdig håndverk.

A Northern Story s design er inspirert av norske mønstertradisjoner, farger og fauna, alt med en personlig vri.
Kolleksjonen består av produkter både til damer og menn, samt noe til barn. Produktene spenner fra jakker og gensere, til et rikt utvalg av tilbehør som er «grunnpilaren» for A Northern Story. Kolleksjonen kan sees i brosjyren (https://issuu.com/aknitstoryknitnet/docs/ans_katalog_2022_p).

Produksjon:

Produktene fra A Northern Story produseres i hovedsak i Litauen i sertifisert Italiensk merinoull. De har et langvarig godt, stabilt samarbeid med fabrikken, som strekker seg tilbake til tidligere eier.

En liten del av kolleksjonen produseres i en Hongkong basert bedrift.

Lokalisering:

A Northern Story er lokalisert i Barbu Næringssenter i Arendal med et lagerlokale kombinert med enkle kontorfasiliteter. Leiekontrakten er knyttet til A Knit Story og har ingenting med salget av A Northern Story å gjøre.
A Northern Story kan enkelt flyttes og lokaliseres hvor som helst i landet. Pr i dag krever lager og pakkedisk et areal på ca. 80-100m2.

Markedet:

Markedet ligger i dag hovedsaklig i turisme og det kjøpesterke segmentet av turistene, med store muligheter for å økning i salg til det norske markedet. Omsetningen økte år for år fra bedriften kjøpte selskapet i 2015, og utviklet seg til et godt og forutsigbart forretningsområde frem til 2020 da turistmarkedet falt bort, grunnet Covid-19. De siste to årene falt omsetningen radikalt, grunnet dette.

Nettbutikk:

A Northern Story har etablert nettbutikk med alle produkter, den er bygd på WordPress plattform og er enkel å drifte / vedlikeholde. Den har valg på 3 språk, norsk, engelsk og tysk og betalings- løsning med Klarna, bankkort og PayPal. Det er stort markedsføringspotensiale for å nå nye kunder både i Norge og utlandet.

Det er også en stor billedbank med både produktbilder og bilder i miljø som kan brukes i nett- butikk og på sosiale medier samt i brosjyrer. Det er også utarbeidet en merkevarestrategi.

Utsikter inneværende år:

Her har ny eier mulighet til å overta en virksomhet med lang tradisjon og stabil omsetning. Selskapet har drevet på tradisjonelt vis, uten utstrakt markedsføring. Dagens eier har tidligere reist noe rundt for å selge, men dette gjøres ikke i dag. Det eksisterende forhandlernettverk sørger likevel for at dagens omsetning nærmest går av seg selv.
Muligheten er absolutt til stede for å utvikle virksomhetens omfang. En rekke av produktene kunne eksempelvis fått plass i andre «hyller» hos andre typer forhandlere.
Man kan også videreutvikle egen nettbutikk, da spesielt mot utenlandske sluttkunder.
Vi mener at bedriftens potensial er stort og at ny eier har gode muligheter for økt omsetning gjennom salgsfremmende tiltak og organisering av virksomheten som kan løfte produktene ut i markedet på en mer effektiv måte.

Kontakt megler for mer informasjon.

Meld interesse for objektet!

Ta kontakt med oss gjennom kontaktskjemaet under, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig. Det er også mulig å kontakte megler direkte på e-post eller telefon, se informasjon under megler informasjonen på denne siden.